L’EdT, Center of Vocational Excellence

Des del març de 2023 l'EdT forma part de la xarxa europea de centres d'FP d'excel·lència, Centers of Vocational Excellence (CoVE).

Els CoVE són xarxes de socis nacionals i internacionals que tenen l'objectiu de desenvolupar "ecosistemes d'habilitats" per oferir  competències professionals d'alta qualitat a joves i adults.

Objectius d'un CoVE

El CoVE, de manera general, treballa per poder desenvolupar:

• Sectors específics o ecosistemes industrials
  • Enfocaments innovadors per afrontar els reptes econòmics i socials
  • Enfocaments innovadors per augmentar la difusió, la qualitat i l'eficàcia dels CoVE existents.

Cada CoVE de cada país està constituït per un conjunt de socis:

• Un centre proveïdor d'educació i formació professional
  • Una organització empresarial, industrial o sectorial
  • Un organisme governamental del sector educatiu.

Treballant amb els CoVE d'altres països europeus s'estableix un enfocament ascendent de l'excel·lència professional que implica una àmplia gamma d'actors locals que permet a les institucions d'FP adaptar ràpidament l'oferta de competències a les necessitats econòmiques i socials en evolució. També s'estimula el desenvolupament empresarial i la innovació locals, treballant estretament amb empreses en projectes de recerca aplicada, creant centres de coneixement i innovació, així com donant suport a les iniciatives emprenedores dels seus aprenents.

El nostre CoVE

En el cas del nostre, el CoVE porta el títol d’Excellence in Green and Digital Manufacturing (en el sector de la Fabricació Avançada). El seu acrònim és EXCEED i la durada del projecte és de 4 anys.

Els directoris d’intervenció que es desenvoluparan en aquest projecte son:

1) L’ aprenentage permanent: per millorar de la capacitació d'adults i persones treballadores poc qualificades en risc de marginació a causa de la digitalització i l'ecologització dels processos de producció en la Fabricació Avançada, especialment en mecànica i mecatrònica, mitjançant ofertes de formació actualitzades, mobilitats internacionals , valorització de la formació dual i associacions entre empreses i educació, reconeixement de les competències assolides mitjançant microcredencials.

2) La creació de capacitats en l’FP (EQF 4,5): per reforçar l'oferta de l’ FP  mitjançant el disseny de nous plans d'estudis i l'actualització dels existents a nivell nacional. També és vol valoritzar la mobilitat internacional en totes les formes i els plans d'estudis conjunts. D’aquesta manera es pretén potenciar els ecosistemes de competències en el sector de la Fabricació Avançada per fer front als reptes que plantegen les transicions digital i verda.

3) La retenció i atracció al talent: intercanviar bones pràctiques entre països referides a la retenció i atracció de talent, i millora mútua generada per l'intercanvi i l'anàlisi comparada de metodologies adoptades, iniciatives existents. Crear una Factoria de Talent Internacional per a la innovació verda i digital en Fabricació Avançada (implicació d'empreses de diversos països, activació de vies i projectes d'atracció i retenció de talent, activitats de matchmaking, etc.), incloent-hi serveis de suport.

4) La co-creació d’ecosistemes d’habilitats: crear una plataforma internacional de múltiples parts interessades per unir esforços i així poder fer front a la transició digital i ecològica. En aquest punt serà primordial el compromís directe de les administracions públiques/organismes públics per a l'elaboració coordinada de polítiques.

En el nostre cas, el CoVE el formem:

Asociación Española de Robótica y Automatización (AER) (full partner)

FESTO (partner associat)

Departament d'Educació

Institut Escola del Treball de Barcelona (liderant el CoVE català)

Els socis dels altres CoVE amb els que col·laborem a nivell europeu son:

• Centoform Srl (líder principal del CoVE)
  • Cis Scuola per la Gestione d'Impresa Societa Consortile a Responsabilita Limitata
  • Association Energy and Sustainable Development Cluster
  • University of Ferrara
  • Art-er-societa Consortile per Azioni
  • Comau Spa